Fysieke en mentale voordelen

  • Bloedvaten: elasticiteit, samentrekken + uitzetten. Betere bloeddoorstroming en zuurstofopname.

  • Stevigere hartspier en productie van enzym dat bloedklonters oplost: tegen hartaanval en beroerte.

  • Temperatuurregeling: werkt beter en je zal hoe langer hoe beter bestand blijken tegen kou.

  • Adrenaline + endorfines => positieve stemmingswisseling.

  • Helpt bij artrose, reuma en ontstekingen, tegen vochtophoping.

  • Helpt tegen weefselschade: zere spieren, pezen, gewrichten, kneuzingen, scheuren.

  • Spierontspannend.

  • Verdooft pijn en damt zenuwuiteinden af.

  • Verhoogt weerstand en verbetert immuunsysteem (meer witte bloedcellen).

  • Verlaagt bloeddruk en cholesterol.

  • Doet beter ademen, beter slapen, betere conditie.

  • Rillen en trillen: traumaverwerking (TRE), problemen afschudden, minder spanning, kalmere zenuwen.

  • Tegen kater.

  • Sensueel, welbehagen, welbevinden + verhoogt libido en vruchtbaarheid.

  • Gewicht: omzetten wit in bruin vet.

  • Geeft mentale kracht en werkt tegen depressie.

  • Grenzen doorbreken: overwinnen = jezelf overstijgen, meesterschap, zelfzekerheid, zelfvertrouwen.

  • Grenzen respecteren: eigen grenzen en maat leren, zelfcontrole, evenwichtsoefening, geen overmoed.

  • Spoelt alles weg: angst, stress, moedeloosheid, pijn, verdriet. Maakt rustiger, minder prikkelbaar.

  • Maakt licht en vrolijk, geeft levensvreugde, (glim)lach: metamorfose van bedrukt naar opgekikkerd.

  • Geeft mentale kracht en energie, je kan bergen verzetten. Maakt euforisch, doet plezier maken.

© Copyright 2021 Outdoor Swimming Belgium. Alle rechten voorbehouden.